Kodėl finansistams reikia tvarkingos užrašų sistemos
Dirbu finansų sektoriuje jau daugiau nei dešimtmetį, ir vienas dalykas, kurį supratau anksti – be tvarkingos užrašų sistemos čia neišgyveni. Kiekvieną dieną per rankas praeina šimtai skaičių, analizių, susitikimų įžvalgų ir rinkos pokyčių. Jei viso to neužsifiksavau, po savaitės nebeatsimenu net pusės.
Problema ta, kad finansų pasaulyje informacija keičiasi greitai. Šiandien aktuali analizė po mėnesio gali būti visiškai nerelevanti. Tačiau pats procesas, kaip prie tos išvados priėjai, mintys, kurias turėjai kelią – tai vertinga. Todėl reikia tokios sistemos, kuri leistų ne tik užsirašyti, bet ir vėliau greitai surasti, susieti skirtingus dalykus, pamatyti tendencijas.
Daugelis kolegų vis dar naudoja Excel failus ar Word dokumentus, išsibarstę po kompiuterį. Kažkas rašo popieriuje. Tai veikia, kol neveikia. Kai reikia rasti tą vieną pastabą iš prieš pusmetį vykusio susitikimo ar prisiminti, kodėl nusprendei investuoti į konkretų instrumentą – prasideda kančia.
Obsidian – kai reikia susieti viską su visuo
Prieš porą metų atradau Obsidian ir jis iš esmės pakeitė mano požiūrį į užrašus. Tai programa, kuri veikia su paprastais markdown failais, bet turi vieną genialią funkciją – galimybę lengvai susieti skirtingus užrašus tarpusavyje.
Pavyzdžiui, rašau apie konkretų akcijų portfelį. Galiu tiesiog įrašyti [[Tesla]] ir automatiškai sukuriamas nuorodas į atskirą Tesla užrašą. Ten galiu turėti visą istoriją – kada pirmą kartą analizavau šią kompaniją, kokias išvadas dariau, kaip keitėsi mano nuomonė. Vėliau galiu peržiūrėti grafinį žemėlapį, kuris parodo, kaip skirtingi mano užrašai susiję tarpusavyje.
Finansistams tai neįkainojama. Galiu matyti, kaip skirtingi sektoriai, įmonės, ekonominiai rodikliai siejasi mano galvoje. Kartais pastebiu ryšius, kurių anksčiau nemačiau. Tarkim, trys skirtingos įmonės, į kurias žiūrėjau atskirai, iš tikrųjų priklauso nuo to paties tiekimo grandinės elemento.
Obsidian yra nemokamas asmeniniam naudojimui. Mokėti reikia tik jei nori sinchronizacijos tarp įrenginių per jų serverius, bet galima naudoti ir kitą sprendimą – Dropbox ar iCloud.
Notion – kai dirbi komandoje ir reikia struktūros
Notion yra visiškai kitokio pobūdžio įrankis. Jei Obsidian yra asmeninis, chaotiškas, organiškas – tai Notion yra struktūruotas, vizualus, puikiai tinkantis bendram darbui.
Mūsų komandoje naudojame Notion projektų valdymui ir bendriems užrašams. Sukuriame duomenų bazes su įvairiomis savybėmis – data, statusas, atsakingas asmuo, prioritetas. Galima peržiūrėti informaciją kaip lentelę, kalendorių, Kanban lentą ar galerijos vaizdą.
Konkrečiai finansų analizei Notion puikiai tinka investicijų portfelio stebėjimui. Galima sukurti duomenų bazę su visomis pozicijomis, pridėti nuorodas į analizės dokumentus, užrašyti investavimo tezę, sekti rezultatus. Filtrai ir rūšiavimas leidžia greitai pamatyti, kas veikia gerai, kas blogai, kur reikia atkreipti dėmesį.
Vienas dalykas, kurį pastebėjau – Notion gali tapti per daug komplikuotas. Pradedi kurti sudėtingas struktūras, šablonus, automatizacijas, ir galiausiai praleidi daugiau laiko tvarkydamas sistemą nei dirbdamas. Reikia disciplinos išlaikyti paprastumą.
Roam Research ir jo alternatyvos
Roam Research buvo vienas pirmųjų įrankių, kuris populiarino dvikryptį susiejimą (bi-directional linking). Tai reiškia, kad kai sukuri nuorodą iš vieno užrašo į kitą, abi pusės apie tai žino. Gali matyti ne tik į ką nurodai, bet ir kas nurodo į tave.
Finansinei analizei tai labai naudinga. Tarkim, turiu užrašą apie infliacijos tendencijas. Įvairiuose kituose užrašuose – apie konkrečias įmones, sektorius, investicines strategijas – minėjau infliaciją. Roam automatiškai parodo visas šias nuorodas infliacijos užraše. Matau bendrą vaizdą, kaip šis faktorius veikia skirtingas mano analizės sritis.
Problema su Roam – jis gana brangus (15 dolerių per mėnesį) ir kartais lėtokas. Todėl atsirado alternatyvų. Logseq yra nemokama atvirojo kodo programa, kuri veikia labai panašiai. Athens Research – dar viena alternatyva. Obsidian su tam tikrais papildiniais irgi gali imituoti Roam funkcionalumą.
Aš pats išbandžiau Roam apie metus, bet galiausiai grįžau prie Obsidian. Dvikryptis susiejimas yra šaunus teoriškai, bet praktiškai man pakako paprastų nuorodų. Tačiau žinau kolegų, kurie prisiekia Roam ir sako, kad tai pakeitė jų mąstymą.
Evernote – senasis patikimas draugas
Evernote egzistuoja amžinybę pagal technologijų standartus. Pradėjau jį naudoti dar 2010-aisiais, kai tik pradėjau karjerą finansuose. Ilgą laiką tai buvo mano pagrindinis įrankis visam – nuo susitikimų užrašų iki asmeninių minčių.
Dabar Evernote nebėra toks populiarus kaip anksčiau. Atsirado daug modernesnių alternatyvų. Bet jis vis dar turi savo vietą, ypač jei reikia surinkti įvairaus formato informaciją – nuotraukas, PDF failus, el. laiškus, internetinius straipsnius.
Viena funkcija, kurią vis dar naudoju Evernote – web clipper. Tai naršyklės papildinys, kuris leidžia vienu paspaudimu išsaugoti bet kokį internetinį puslapį. Kai skaitau finansines naujienas ar analizę, galiu greitai išsaugoti straipsnį su visomis nuorodomis ir formatavimą. Vėliau galiu ieškoti net teksto nuotraukose – Evernote turi OCR funkciją.
Nemokama versija tapo gana ribota – leidžia sinchronizuoti tik du įrenginius. Premium kainuoja apie 8 eurus per mėnesį. Jei jau naudoji Evernote ir turi ten daug informacijos, gali būti verta likti. Bet jei pradedi nuo nulio, tikriausiai yra geresnių variantų.
Bear – minimalistinis požiūris Mac naudotojams
Jei naudoji Mac ar iPhone, Bear yra vienas gražiausių ir paprasčiausių užrašų programų. Jokių sudėtingų funkcijų, jokios perkrovos – tik švarus, elegantiškas tekstas su markdown formatavimą.
Aš naudoju Bear greitoms pastaboms ir dienoraščio rašymui. Kiekvieną dieną užsirašau trumpą santrauką – ką veikiau, kokias įžvalgas gavau, kas gerai vyko, kas ne. Tai užima gal penkias minutes, bet ilgainiui susidaro neįkainojamas asmeninių refleksijų archyvas.
Bear turi paprastą, bet efektyvią žymių sistemą. Galiu pažymėti užrašus kaip #darbas, #investicijos, #asmeninis ir vėliau lengvai filtruoti. Taip pat galima kurti įdėtines žymes – #darbas/projektai, #darbas/susitikimai.
Nemokama versija veikia puikiai, bet sinchronizacija tarp įrenginių kainuoja 1.49 euro per mėnesį. Tai viena pigiausių prenumeratų rinkoje. Vienintelis trūkumas – Bear yra tik Apple ekosistemoje. Jei naudoji Windows ar Android, teks ieškoti alternatyvų.
Craft – kai reikia gražiai pateikti informaciją
Craft yra santykinai naujas žaidėjas, bet greitai tapo vienu mano mėgstamiausių. Jis panašus į Notion, bet jaučiasi greitesnis ir intuityvesnis. Ypač gerai veikia Apple įrenginiuose.
Pagrindinis Craft privalumas – galimybė lengvai sukurti gražiai atrodančius dokumentus. Kai reikia paruošti investicijų analizę, kuri bus rodoma klientams ar vadovybei, Craft leidžia tai padaryti greitai ir be dizaino įgūdžių. Galima įterpti lenteles, grafikus, nuotraukas, ir viskas automatiškai atrodo profesionaliai.
Dar viena naudinga funkcija – galimybė eksportuoti dokumentus įvairiais formatais. PDF, Word, HTML, net nuotraukos. Tai praverčia, kai reikia dalintis informacija su žmonėmis, kurie nenaudoja Craft.
Nemokama versija leidžia sukurti iki 1000 blokų (tai gana daug). Pro versija kainuoja 5 eurus per mėnesį ir prideda neribotą saugyklą, bendradarbiavimo funkcijas ir papildomus eksportavimo formatus.
Praktiniai patarimai efektyviam užrašų tvarkymui
Per metus išbandžiau daugybę įrankių ir sistemų. Kai kas veikė, kai kas ne. Štai keletas dalykų, kuriuos išmokau:
**Nepersistengk su sistema.** Didžiausia klaida – praleisti daugiau laiko kuriant tobulą užrašų sistemą nei iš tikrųjų rašant. Matau žmones, kurie kuria sudėtingas struktūras, šablonus, automatizacijas, ir galiausiai visai nustoja rašyti, nes sistema tampa per sunki.
**Rašyk savo žodžiais.** Neverta tiesiog kopijuoti informacijos iš kitų šaltinių. Kai perrašai savo žodžiais, geriau supranti ir įsimeni. Finansinėje analizėje tai ypač svarbu – reikia ne tik žinoti faktus, bet suprasti jų reikšmę.
**Reguliariai peržiūrėk senus užrašus.** Kartą per mėnesį paskiru valandą peržiūrėti, ką rašei prieš pusmetį ar metus. Dažnai randi užmirštų įžvalgų arba pamatai, kaip pasikeitė tavo mąstymas. Tai padeda mokytis iš klaidų ir tobulėti.
**Naudok kelis įrankius skirtingiems tikslams.** Nebūtina viskas laikyti vienoje vietoje. Aš naudoju Obsidian giliai analizei ir žinių bazei, Bear greitoms pastaboms, Notion bendram darbui su komanda. Kiekvienas įrankis tam, kam jis geriausias.
**Sukurk paprastą pavadinimų sistemą.** Jei kiekvienas užrašas pavadintas „Pastabos” arba „Be pavadinimo”, vėliau nieko neberasi. Aš naudoju datą ir trumpą aprašymą: „2025-01-15 Tesla Q4 rezultatai” arba „Infliacijos įtaka technologijų sektoriui”.
**Nesibaimink pradėti iš naujo.** Jei dabartinė sistema neveikia, nebijok pereiti prie kitos. Taip, gali būti nepatogu perkelti visą informaciją, bet geriau tai padaryti dabar nei kankintis dar metus su netinkamu įrankiu.
Kai užrašai tampa tikra žinių baze
Prieš kelerius metus užrašai man buvo tik užrašai – kažkas, ką parašau ir dažniausiai niekada daugiau neperskaičiau. Dabar tai tapo tikra žinių baze, kuri nuolat auga ir tampa vertingesnė.
Kai pradedi sistemingai rašyti ir susieti informaciją, vyksta kažkas įdomaus. Pradedi pastebėti modelius, kuriuos anksčiau praleidai pro akis. Skirtingos analizės, atliktos skirtingu laiku, staiga susijungia į vientisą vaizdą. Tai ypač naudinga finansuose, kur gebėjimas matyti ryšius tarp skirtingų dalykų yra konkurencinis pranašumas.
Svarbu suprasti, kad nėra vieno teisingo įrankio ar metodo. Kas veikia man, gali neveikti tau. Finansų sektorius yra platus – investicijų bankininkas dirba kitaip nei portfelio valdytojas, o finansų analitikas kitaip nei buhalteris. Kiekvienas turi rasti savo sistemą.
Bet vienas dalykas tikrai universalus – rašymas padeda mąstyti. Kai bandai suformuluoti mintį žodžiais, turi ją iš tikrųjų suprasti. Dažnai pradedi rašyti manydamas, kad viską žinai, ir tik rašymo procese supranti, kad yra spragų tavo logikoje. Tai neįkainojama, ypač kai priimi sprendimus, nuo kurių priklauso dideli pinigai.
Taigi pradėk paprastai. Pasirink vieną įrankį, kuris atrodo patrauklus. Pradėk rašyti. Nebijok eksperimentuoti. Po kelių mėnesių pamatysi, kas veikia, kas ne, ir galėsi koreguoti. Svarbiausia – pradėti.